Saturday, January 12, 2013

Orchid~


 Pokok Orchid..mcm2 spesis, macam2 warna ada…ramai orang suka..tapi pokok nih susah nak dijaga..xnak panas sangat, xnk air banyak sngt..ada racun tersendiri.. kebanyakkan pokok orchid hidup dlm hutan…tapi kat sini aku nk cerita.. aku ada 2 pilihan orchid..yg mana pilihan hati aku?korang rase?hmm…



Orchid nih cantik…pasu nampak mewah,bergaya, bunga nya segar, daun nya menghijau, tengok dari dekat atau jauh dia tetap cantik...mana2 orang yang datang tengok hiasan  orchid nih semua nya memuji...ada yg bertanya “kat mana beli? Cantik sangat, mudah kerja, xpayah siram2, tak payah membaja-baja..”..tapi hakikat nya bila kita sentuh rupa nya orchid nih plastik,tak bernyawa, tak ada bau yang wangi..semua nya palsu.. hmm…





Orchid nih nampak cantik jugak…tapi pasu nyer berlumpur, tak nampak kehebatan die sangat, daun nyer sikit…tapi bila kita sentuh…bunga nyer lembut bernyawa, harum mewangi, kalau kita jaga dia dengan baik, dia pun hidup dengan baik..tapi kalau kita biarkan dia, dia tetap masih hidup even tak membunga ….tapi bila satu hari nnti kalau kita terbuka hati nak jaga dia balik dengan baik, dia sentiasa akan keluarkan bunga dia yang cantik walaupun tak banyak tapi still sejukkan mata kita…

Yang mana satu pilihan aku? Dua2 ade kelebihan dan klekurangan masing2… tapi perlu ke aku hidup dalam keadaan semua nya palsu untuk selamanya? 




No comments:

Post a Comment